zaterdag 11 oktober 2014

Oranje Piet

De Zwarte Piet discussie begint in een oplossende fase te komen. Ik heb hier al eerder over geschreven, zie 26 oktober 2013. En mijn oplossing ( verander 'zo zwart als roet' in 'zo zwart van roet') begint hier en daar opvolging te krijgen. Vandaag ontdekte ik in de HEMA dat Piet gewoon oranje is gemaakt. Ook wel een mooie oplossing. Maar moeten we hem dan ook Willem gaan noemen? Typisch Nederlands om hier een brede maatschappelijk discussie van te maken. Ik zie Italianen echt niet discussiëren over de neuslengte van Pinokkio. En in België mag Manneke Pis gewoon in de straat van Brussel staan plassen, zonder discussie over aanstootgeving. En over die half dronken Kerstman met z'n veel te zwaar beladen rendier is toch ook nog wel iets te zeggen.
De Ontmythologisering is  doorgeschoten in dit geseculariseerde land. Ik ga kleinkind Benjamin gewoon Zwarte Piet verhaaltjes vertellen en foute liedjes leren!

UPDATE: deze avond meteen gestart met Sinterklaasje
kom
maar
binnen
met
je
Knecht

Geen opmerkingen: