zondag 28 december 2014

De Wielen Van De Bus

In mijn werk ga ik veel om met leerlingen die een taalstoornis of grote taalachterstand hebben. In hun dossiers kom je verhalen tegen over hoe moeizaam de taal op gang gekomen is, hoe lastig het was om woordenschat op te bouwen, hoe beperkt de communicatieve vaardigheden zijn ontwikkeld. In onze maatschappij is Taal en Communicatie van het grootste belang en is zo'n taalstoornis dus een echte handicap. Het is gedeeltelijk mijn werk om daar ondersteuning bij te bieden.
Kleinzoon Benjamin ontwikkelt zich gelukkig goed op taalgebied. Elke week weet hij weer wat meer woordjes. 'Opa Auto' en 'Papa eten' zei hij deze week. En dat mijn rugzak verbonden kan worden met 'Koek' en 'Dora' weet hij ook erg goed. Dora slaat op de tekenfilmpjes op de Ipad die hij prachtig vindt. Maar het meest favoriet is het Buslied dat hij al een beetje mee kan zingen en de gebaren die er bij horen kent hij al.  Zo leer ik ook weer eens wat op dat gebied. En weet ik weer beter hoe belangrijk liedjes, voorlezen en communiceren zijn voor de taalontwikkeling. Ja, met een moeder die logopedist is en een tweetalige vader komt het vast wel goed!

Geen opmerkingen: