zondag 7 december 2014

Vesper op Zondagavond

Deze zondagavond bezocht ik de Vesper in de Opstandingskerk in Woerden. Enkele keren per jaar wordt hier een uit de kloostertraditie afkomstig avondgebed gehouden. Met mooie muziek, schriftlezing, tijd voor gebed, meditatie en reflectie. Het toepasselijke thema was dit keer 'Zie de lichtpuntjes in donkere tijden'. Vanuit het Nieuwe Liedboek werden rijkelijk toepasselijke liederen geput zoals dit avondlied:

'Wees Gij mijn toevlucht de komende nacht,
de morgen die ik ondanks alles verwacht.
Hoe kan ik gaan slapen, als Gij er niet zijt,
die mij van het donker en wanhoop bevrijdt.

Wees Gij mijn wijsheid, de rust in mijn hart,
bevrijding van wat mijn ontstelt en verwart,
de hoop die mij grond geeft als alles verdwijnt,
het duister me aangrijpt, de zon niet meer schijnt.

Gij zelf moet meegaan, uw lichtend gelaat,
een gids die mij voorgaat en nimmer verlaat.
De dag loopt ten einde, de nacht is nabij,
wees Gij nu mijn toekomst, het duister voorbij'.

Het lied is oorsponkelijk (6e eeuw) afkomstig uit een Iers klooster. 'Be Thou my Vision'. En is vaak vertaald, onder meer door popzanger Van Morisson op zijn album Hymns to the Silence. Hier prachtig vorm gegeven met Ierse landschappen.


In 2005 bezocht ik een concert van Van in Carre, Amsterdam. Het kaartje  hangt nog steeds aan m'n prikbord als goede herinnering aan een mooie avond

1 opmerking:

Anoniem zei

Mooi Jan...
PS Heb je nog het plan om de 22-ste te komen?