dinsdag 23 december 2014

Ons' Lieve Heer Op Solder

Onderweg naar de Kerstmaaltijd van kleinzoon Benjamin op zijn peuterspeelzaal in  Amsterdam had ik even tijd om een paar musea te bezoeken. Ons' Lieve Heer op Solder stond  al  vaker op mijn lijstje, maar het kwam er steeds niet van. Het is een prachtige schuilkerk in hartje Amsterdam. Een mooi voorbeeld hoe in de tijd na de Reformatie het Katholieke geloof verboden werd, maar toch  ook  weer gedoogd. Zo ontstonden de schuilkerken. Deze zolderkerk is nog helemaal compleet met de galerijen, een groot altaar, het orgel en ook het woonhuis van de priester is te bezoeken. Daarna had ik nog net even tijd voor de Kerststal in de Begijnhof en ook nog het Paleis op de Dam door te lopen. Daar moet ik nog  terug, als ik iets meer tijd heb. Handig zo'n Museumjaarkaart.
En op de peuterspeelzaal was Benjamin erg verbaasd mij daar ook te zien. Het was erg gezellig met Linzensoep en veel Turkse hapjes. Als enige aanwezige Opa werd ik natuurlijk extra verwend door de leidsters.

Geen opmerkingen: