dinsdag 27 januari 2015

Athene

 

Twee keer was ik in Athene. 35 jaar geleden met Willy tijdens een NCRV reis en 3 jaar geleden tijdens de cruise die ik maakte met onze dochter. In 1980 kwamen we midden in stakingen terecht op het Omonia plein. Wat een chaos!
Waar tegen geprotesteerd werd weet ik niet meer  maar het maakte veel indruk die drukdoende Grieken met hun spandoeken, getoeter en geschreeuw.


Drie jaar geleden vond ik  Athene een relaxte stad met opvallend veel dure auto's. 'Het eigen huizenbezit zonder hypotheek is hier erg groot', vertelde de gids ons. Terwijl ik dacht dat al die Grieken uit vuilnisbakken aten vanwege de crisis.
Als Griekenland de EU eerdaags gaat verlaten, na de verkiezing van deze week is daar kans op, raken we  De Akropolis ook kwijt. Dat is dan wel weer jammer, want dat blijft toch een fascinerende plek om te bezoeken.

Geen opmerkingen: