donderdag 22 januari 2015

Zuinig

Mijn Opa Van  Zwieten was een zeer zuinige man. Hij ging nooit winkelen, at uit eigen tuin, had geen auto of bromfiets, douchte weinig. Hij was altijd aan het werk, maar omdat z'n tempo niet zo hoog lag had hij volgens mij niet zoveel last van stress. Ik woonde naast hem en kreeg net als de overige kleinkinderen soms wat geld om een ijsje te halen bij de bakker. Dat was een bijzonderheid. Ik moest er dan voor hem ook een meenemen. Mijn moeder, de oudste dochter van Opa, had die zuinigheid veel minder, al had ze ook niets met luxe spullen of overdreven geld uitgeven. Ik ken nog wel de verhalen rond de kinderbijslag die afgewacht werd om de kolen te kunnen betalen of nieuwe jassen te kopen bij de C&A  in Utrecht. Ik heb mijn 60er jaren jeugd ervaren als sober maar niet armoedig. En dat we geen frisdrank, telefoon, auto of  koelkast hadden, heb ik niet gemist. De krant lazen we samen met de buren, telefoneren kon bij Ome  Willem en de kelder hield de melk koel. Groente kwam van de tuin, brandstof uit de timmerfabriek van mijn vader. Elke dag bracht hij op de fiets een zak resthout mee dat ik dan netjes opstapelde in de schuur. Op vakantie gingen we 1 week naar de Veluwe en 's zomers kocht m'n vader een krat Fanta. Daar moesten we dan wel de hele vakantie mee doen. Toen de dorpsmeester ging emigreren naar Curaçao namen wij zijn TV over. De wereld kwam ons huis binnen. En al snel daarna werden we mobiel doordat m'n vader een Solex kocht. Ik mocht wel eens achterop mee, met mijn benen in de tassen.
Soms heb ik zo'n Opa-van-Zwieten-zuinige-bui en kan ik in een uur veel geld besparen. Deze week bijvoorbeeld:
- een telefoontje naar de uitgever van een tijdschrift dat we al jaren lezen leverde een korting op van 70 euro per jaar
- tv zenders die ik nooit kijk, uit het abonnement gehaald, -9 euro per maand
- internetsnelheid verlaagd, -10 euro. Ik merk geen verschil
- autoverzekering omgezet: ruim 100 euro bespaard en ook nog zonder eigen risico
- en tanken in Gouda  of Doorn levert per tankbeurt zeker 2 euro voordeel op
- cadeaubon net op tijd ingewisseld voor gratis tijdschriften, leuk voor Willy nu ze nog zo aan huis gebonden is.
Ik ben nog een discussie gestart met mijn gasleverancier over het verlagen van onze gasprijs, maar dat lukt nog niet zo goed. Bij mijn volgende bezuinigingsbui doe ik weer een poging.

Geen opmerkingen: