zaterdag 10 januari 2015

Cartoons

bron: Trouw
Deze week stond wereldwijd in het teken van Cartoons. Door de vreselijke aanslagen in Parijs door terroristen op het kantoor van een cartoonkrantje is de discussie weer opgelaaid over de vraag hoe ver je kunt gaan in het satirisch benaderen van de werkelijkheid.
Mijn favoriete cartoonisten zijn 'Tom' in Trouw en ik ben een groot fan van Anton Dingeman getekend door Pieter Geenen, ook in Trouw. Zij weten de actualiteit in een tekening of dagelijkse strip fantastisch te duiden of te relativeren. Ik heb  tijdens mijn studie in werkstukken en later in cursussen of vergaderstukken regelmatig gebruik gemaakt van de tekeningen van Arend van Dam en Len Munnik. Ook kerkelijke notities kon ik hier goed mee opleuken. Deze tekenaars waren en zijn humoristisch, scherp, relativerend maar nooit grof of beledigend. Ik denk dat voor mij daar de grens ligt. En zo zie ik dat ook rond cabaretiers: wil je grof, beledigend of kwetsend zijn, doe dat dan in een theater waar mensen kunnen kiezen voor jouw optreden, maar doe dat niet via de publieke omroep of andere openbare media. Het is voor mij een kenmerk van een fatsoenlijke  samenleving en heeft niks met vrijheid van meningsuiting te maken.

De apostel Paulus wist het al. Aan de Christenen in Korinthe schreef hij in het kader van de vrijheid:
'Alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig. Alles is geoorloofd, maar niet alles bouwt op'.
1Korinthiers 10:23.

In mijn boekenverzameling kom ik een stapel bundels met cartoons tegen. Ik heb ze vandaag weer even stofvrij gemaakt. Sommige tekeningen uit de tachtiger jaren zijn nog zo actueel, dat ze zo weer gebruikt kunnen worden. Ik heb de 'Duif' van Len vaak gebruikt voor onze zelfgemaakte kerstkaarten en het Anti-Kernbom symbool kent iedereen nog van mijn generatie.
UPDATE: Kleinzoon Benjamin is vandaag ook gestart met het ontwikkelen van zijn tekentalent, een mooi impressionistisch paard voor zijn zieke oma die nog in het ziekenhuis ligt.....
 

Geen opmerkingen: