zondag 22 november 2015

Orgel Vreten

Het Hammond orgel bestaat precies 80 jaar. Als gereformeerd jongetje, opgevoed met een harmonium, was die Hammond een fascinerend ding. Lekkere ruige en swingende muziek maken, in plaats van Johannes de Heer of Folk Dean.


Was voor mijn vriendjes de Puch of een langharig kapsel toonaangevend voor een nieuw tijdperk, voor mij was dat de Hammond.  Mijn oudere neef Dick H. had een Hammond en als we bij oom Adriaan en tante Mijntje op visite waren, hoopte ik dat hij er een stukje op speelde. Later kwam de Hammond op in swingende en ook vaak  mysterieus klinkende muziek zoals van Booker T., Billy Preston, Georgie Fame, Thijs van Leer en  Procol Harum. In de Top 2000, aan het eind van het jaar, komen ze weer allemaal langs. Nu geniet ik van de opnames van Orgel Vreten. Echte Hammond jongens met muzikale maatjes. Morgenavond spelen ze in Utrecht, in Tivoli, vlak bij mijn school. Helaas moet ik werken en mag ik een vergadering van de medezeggenschapsraad voorzitten...... Maar er komt vast wel een herkansing. Dan nu maar via youtube:

begin bijvoorbeeld bij 13.00 en zie wat je kunt doen met een Hammond....

Geen opmerkingen: