zaterdag 14 november 2015

Vredeskus

En dan op zaterdagmorgen de Priesterwijding van Martin. De aanstaand aartsbisschop van België was er voor naar het klooster gekomen. Met vele anderen want de kerk was stampvol.
Van de vele rituelen vielen er twee mij extra op: de aanstaand priester die zich languit op de grond neerlegt terwijl alle priesters in een lange Litanie  voor hem bidden en zo'n beetje alle Heiligen  aanroepen om kracht voor de wijdeling. Orate Pro Nobis. Een bijzonder moment.
En dan als tweede ritueel de Vredeskus die de wijding afsluit.
Op vrijdag had ik het beeld 'de Pax' van de Vlaamse kunstenaar Rotsaert nog bewonderd. Het staat achter het Sint Jans Hospitaal in Brugge. En laat in brons de Vredeskus zien.
' Vrede zij met U' is de boodschap van het beeld. Dat was dit weekend wel weer erg actueel met opnieuw bloedige  aanslagen in Parijs.

Martin heb ik gefeliciteerd en veel wijsheid toegewenst met een tekst gebaseerd op Augustinus: God, geef mij Rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen, geef mij Moed om te veranderen waar ik wel invloed op heb en geef mij Wijsheid om tussen deze twee het juiste onderscheid te maken. Voor velen, ook voor priesters, een wijze les.


Geen opmerkingen: