zaterdag 14 november 2015

Vlaamse Primitieven

Mijn bezoek aan Brugge startte vrijdagmiddag met een bezoek aan het Groeninge Museum. Hier hangen zeer fraaie voorbeelden van de Vlaamse Primitieven. Met een bijzondere plek voor de Nederlandse schilder, afkomstig uit mijn geboortestreek, Gerard David.
Dit geweldige schilderij hing in kopie afgelopen zomer in Oudewater, de geboortestad van David. (link naar mijn eerdere blog). Hier in Brugge hangt de originele. Door de glazen ruiten kun je de schilderijen van dichtbij bekijken om alle fraaie details te zien.
Ik dacht dat  de term 'primitieven' iets met de kwaliteit van de schilderkunst te maken had. En dat terwijl de schilderijen van Gerard David, Hans Memling, Pieter Pourbus en Rogier van der Weijden juist Topwerk zijn. De term komt echter van een Poster die een verzameling van al dit werk in 1902 aankondigde. Daarop werd de term Primitifs Flamands (vroege Vlamingen) gebruikt en zo is de benaming Vlaamse Primitieven ontstaan. Ik vond de poster terug in het Groeninge.
Maar er is ook veel moderne kunst in dit museum, zoals dit enorm grote Laatste Avondmaal van Gustave van de Woestyne:

Geen opmerkingen: