donderdag 19 mei 2016

Schrijven Is Schrappen

Met weinig woorden veel zeggen, dat is knap.
Bij het schrijven van deze blogstukjes vraag ik me altijd af: kan het korter en strakker, zonder dat de essentie verloren gaat? Ik citeer graag Blaise Pascal - inderdaad de filosoof van de Pensees- 'ik schrijf je een lange brief, want ik heb geen tijd voor een korte'.
In onze tijd van doorgeslagen bureaucratie is veel schrijven en hoe langer = hoe beter rapporteren de grote trend. Inktschijterij is het vaak. Daar gaat een van mijn volgende blogs over, omdat het winnende boek van de filosofiemaand over dit onderwerp gaat (link) en nu op mijn nachtkastje ligt om snel gelezen te worden. Een mooi voorbeeld van strak schrijven? De reclame van de Peijnenburg koek. Een verhaal in 3 woorden: Hoj, Verloren, Afgelast.

Geen opmerkingen: