dinsdag 23 augustus 2016

Blog Van God

Zondagavond 21 augustus was ik in de Petruskerk in Woerden. Zo'n zondagavonddienst doet veel met mij, door de mooie orgelmuziek, het ervaren van de stilte -ik zat alleen met wel 6 lege banken voor en achter me-, door de tijd die je kunt nemen voor reflectie.
Ik stuur tegenwoordig vaak een paar appjes vanuit de kerk en ik ga het kerkbestuur dan ook voorstellen  de WIFI code kenbaar te maken op de liturgie.
Onlangs las ik dat in Duitse steden de kerken er toe overgaan WIFI aan te bieden aan  voorbijgangers en toeristen. Dat vind ik een uitstekend initiatief, zo krijg je mensen de  kerk in, je geeft ze nog een mooie tekst mee als ze inloggen. En ze kunnen even rustig hun mail lezen of iemand die het nodig heeft een appje sturen.
Zondagavond preekte de jonge Woerdense dominee Maarten Diepenbroek niet over een bijbelgedeelte, wat gebruikelijk is in een protestantse dienst,  maar dit keer over een lied. Het was lied 976 uit het nieuwste kerkelijk liedboek gedicht door Sytse de Vries. God is in dat lied een schrijver en de brief of de blog die God schrijft, dat is de mens, dat ben jij, dat ben ik. Een prachtige metafoor. Want wat is de inhoud van Gods brief? En hoe blijf  je leesbaar als brief of blog van God? Dat heeft alles met Liefde te maken. En zo kun je als geïnspireerd mens een teken van God zijn door  die liefde te vertalen.


Ons heeft de Heer met liefde neergeschreven,
leesbaar voor mensen als zijn erfenis
Ons leven mag zich voluitlaten lezen
herkenbaar als zijn eigenhandig schrift
Wie kan in ons een brief van Christus lezen,
als niet de Geest ons aan elkander rijgt,
die ons als dode, levenloze letters
beademt en tot nieuwe zin herschrijft?
Om woord voor woord zijn liefde te vertalen,
dat blijft voor ons bestaan het doel, de zin.
Om mensen zijn ontferming te herhalen
zijn wij gezonden, deze wereld in.
 
Hoe mooi is het in zo'n lied te ontdekken hoe lieddichters met taal om gaan.
De liturgische en vierende  taal van zo'n lied staat toch heel ver van de dogma's en kerkelijke wetten waar ik vroeger mee  benaderd werd in de talloze preken die ik heb aangehoord.
Ik heb de dominee na afloop bedankt voor deze verrassende manier van preken. Na deze preek zing ik dit prachtige lied voortaan met andere gedachten.
Omdat ik regelmatig met Imca mee ga naar de Katholieke Bonaventurakerk in Woerden, verandert mijn visie op preken toch al behoorlijk en dan zijn dit mooie ervaringen op zomaar een zondagavond.

Geen opmerkingen: