dinsdag 9 augustus 2016

Ha Long Bay

Jan Willem heeft de trekking gelopen in de rijstvelden van Sapa. Ik heb de omgeving verkend en heb vandaag via een spectaculaire kabelbaan een hoge berg beklommen. Morgen dalen we weer af en gaan terug naar  de hoofdstad Hanoi. Om daarna meteen door te reizen naar het natuurgebied van Ha Long Bay voor een afsluitende 2 daagse cruise tussen de  Karstrotsen die hier uit het water lijken op te stijgen. Daarna eindigt ons Vietnam avontuur en vliegen we via Hongkong terug naar Amsterdam.

Ik kan Vietnam aanraden als je een afwisselend land zoekt, beetje ontwikkelingsland maar zeker niet primitief (overal WiFi), vriendelijke bevolking, hectische en hete steden, relaxte stranden, tempels en oorlogsresten, veilig land voor toeristen en niet te vergeten het prima Aziatische eten met Franse invloeden. Het milieu schoon houden en afval, zwerfvuil is nog een groot probleem voor dit land. En wat een zegen zou het zijn als die miljoenen scootertjes elektrisch zouden worden.
Na 3 weken reizen ben ik wel weer toe aan landen in de Vaartuigenlaan. Hoe zal de tuin er bij staan, is de poes nog boos omdat ik wegging? Maar vooral weer terug naar hen die mij lief zijn. Zijn de kleinkinderen gegroeid, hoe gaat het met de familie, de fijne gesprekken met Imca weer voortzetten, het nieuwe werkseizoen voorbereiden. Kortom, reizen vind ik fijn en het doet me goed om nieuwe culturen te ontdekken en ervaringen op te doen. En thuiskomen is een mooi perspectief.

 
 

Geen opmerkingen: