donderdag 4 augustus 2016

Hanoi

Om 5 uur kwamen we vanmorgen aan in de hoofdstad Hanoi. Na het ontbijt met noodles, gebakken banaan en Morning Glory, een soort gebakken spinazie, zijn we meteen de zeer levendige stad in getrokken. Zo liepen we al vroeg in het mausoleum van Ho Chi Minh, de grote leider van de Vietnamese onafhankelijkheidsstrijd. Zijn lichaam ligt hier gebalsemd. Ik heb nu de 3 grote communistische leiders bezocht in hun imposante mausolea , Lenin in Moskou, Mao in Beijing en deze Ho hier in Hanoi. Het blijft iets bijzonders het showen van die overleden leiders op deze manier. Een soort moderne relikwieën....

Gids Foeng nam ons verder mee naar een tempel, een gevangenis, een botanische tuin, nog een pagode, ik weet het allemaal niet meer want de nachttrein schudde nogal vannacht. Met de riksja zijn we weer terug gegaan naar het hotel! Ook leuk.
Morgen nog een slenterdag in Hanoi, dan door met de volgende nachttrein naar de bergen aan de Chinese grens. Het lijkt allemaal erg vermoeiend maar ik voel me er goed bij. Zo'n hectische stad waar van alles op straat gebeurt vind ik fascinerend. En zoon JW weet met zijn telefoon en handige apps overal de weg. Ik voel me hier ook erg veilig, zeker nu ik weet hoe ik over
moet steken in deze min of meer georganiseerde verkeerschaos.

Met gids Foeng heb ik goede gesprekken over het leven, de betekenis van Bon Sai ,Yin en Yang en de Feng Shu principes. En hoe ik aan mijn Karma kan werken, door vooral veel los te laten in het leven. Maar niet alles kan ik loslaten denk ik dan maar, een beetje gereformeerde invloed is wel goed voor mij bij al dat Boeddhisme! En ik besef dan ook dat ik zo veel waarde-en liefdevols in Nederland heb!
 

Geen opmerkingen: