maandag 31 oktober 2016

Heilig

Op de dag van de Reformatie, vandaag 31 oktober, kan ik aankondigen dat ik binnenkort Heilig wordt verkleed. Nee niet verklaard, dat zal niet snel gebeuren, maar op 5 december mag ik in Utrecht de Heilige Nicolaas uitbeelden en uitspelen.
Dat vind ik een hele Eer en staat ook op mijn lijst 'moet je een keer gedaan hebben in je leven'.  
Ik heb meteen een eigen Hoofdpiet gezocht, dat is mijn collega Ilse. Zij heeft me tijdens onze vele gesprekken over de Katholieke en Protestantse kerk goed ingeleid in de kennis van de Heiligen bijvoorbeeld Antonius van Padua (link). Overigens waren onze gesprekken niet erg dogmatisch, we hebben er veel bij gelachen, maar ja dat is ook katholiek.
(bron: Trouw)
Nu ik regelmatig met Imca mee ga naar de Bonaventura parochie, woensdag bijvoorbeeld naar Allerzielen en komende zondag naar de Oogstviering, raak ik goed thuis in de Roomse Rites. Vandaag schreef Trouw dat paus Franciscus ook van Protestanten houdt, dus mag ik best wel Sinterklaas spelen.
Misschien kunnen de kleinkinderen ook nog wel meegenieten van Opa als Heilige. Zij hebben nog een groot geloof!

Geen opmerkingen: