donderdag 6 oktober 2016

Lobben

De wijk in Woerden waar ik woon heet 'De Lobben'.
Ik heb me altijd afgevraagd waar deze naam vandaan komt en heb het nog niet exact gevonden. Deze week kreeg ik een luchtfoto van mijn 'Lob' toegestuurd en ben ik weer eens gaan zoeken naar de definitie.
Lob is onder meer een woord uit de sport namelijk een boogbal over de tegenstander heen. Dat is het dus niet. Het is volgens Van Dale ook een woord uit de anatomie, namelijk een orgaangedeelte met een afgeronde vorm, een kwab. Wel dat zou kunnen. Ook in de biologie komt het  woord 'gelobd' voor, namelijk bij de bladvorm: een blad kan door insnijdingen in Lobben worden verdeeld.
Als ik naar de foto kijk denk ik dat ik de betekenis vooral moet zien als uitsteeksels in het landschap met rondingen. Het is er in elk geval prettig wonen, zo aan de rand van de stad


 

Geen opmerkingen: