donderdag 13 oktober 2016

Blood On The Tracks

Vandaag werd de literatuur Nobel prijs toegekend aan Bob Dylan. Wat een verrassing dat de teksten van een pop muzikant als literatuur worden gewaardeerd. Mogen de songs nu op de middelbare scholen ook op de literatuur lijst geplaatst worden? Dat zou nog eens een revolutie zijn.
Zijn beste album kocht ik als 20 jarige en is volgens mij nog steeds 'Blood on the Tracks'. Ik heb deze LP vaak gedraaid en geprobeerd, met het songtekst boek erbij, er iets van te begrijpen.
Lastig.
Dat het over liefdesverdriet, pijn, nostalgie en andere vaak pittige emoties gaat was en is wel duidelijk. Maar verder blijft het voor mij raadselachtige en bijna mystieke poëzie. Misschien dat ik er nu, met 40 jaar extra levenservaring, meer van begrijp.
Er zullen nu wel veel analyses uitkomen van het werk van Dylan. Die ga ik lezen. Ik zag hem voor het laatst enkele jaren geleden in de Heineken Music Hall in Amsterdam. Een mooie ervaring zeker ook door de nieuwe versies van zijn nummers en de fantastische band die hij meenam.

Geen opmerkingen: