woensdag 28 september 2016

Vacare

Deze week start ik als deelnemer aan een avondcursus Christelijke Meditatievormen. In 4 avonden gaan we onder leiding van een Woerdense predikante oefenen met technieken als Lectio Divina, beeldmeditatie en het Ignatiaanse Levensgebed. Jammer dat mijn eigen projectje over de mysticus Thomas Merton,  dat ik in elkaar gezet had met Imca en Judy niet doorgaat wegens te weinig belangstelling....
Ik ben blij dat mijn Protestantse Kerk (PKN) aan meditatieve werkvormen ook aandacht geeft. De PKN heeft een website gedeelte, Vacare (linkje),  waar het belang en de kracht van meditatief leven mooi uitgelegd wordt. Meditatie past bij het Oosterse denken met z'n yoga en tempelrituelen, maar zeker ook in het Westerse Christendom. Van de Benedictijnse spiritualiteit weet ik inmiddels een en ander. Ik verheug me erop deze zoektocht voort te kunnen zetten, gewoon in onze eigen stad, op m'n eigen meditatiekrukje.
Vandaag stond een  recensie in dagblad Trouw over het boek 'Het Jezuïeten antwoord op bijna alle vragen' van priester en schrijver James Martin. Ik begreep uit de recensie dat deze Jezuïet maar weinig concrete antwoorden geeft op de levensvragen van mensen, maar wel  aanwijzingen geeft hoe zelf op zoek te kunnen gaan naar antwoorden en dat met behulp van de Ignatiaanse spiritualiteit. Het verschil met de Benedictijnen is dat in deze visie God niet alleen en vooral te vinden is in de liturgie of in de verstilling van het klooster, maar ook in het dagelijks leven. Alles om je heen moet je serieus nemen als een mogelijke vindplaats van God. Citaat: 'God ontmoet de mensen daar waar ze zijn. We bevinden ons allemaal in verschillende stadia van onze weg naar God. En ook op verschillende routes'. Alleen al om deze zin ga ik het boek bestellen.

Geen opmerkingen: