zaterdag 10 juni 2017

Social Media

Op een Blog of op Facebook of andere Social Media schrijft iedereen doorgaans Positief Nieuws. Alsof het leven alleen maar bestaat uit Dagjes uit, Leuke ontmoetingen, Mooie boeken of Boeiende cursussen. En altijd vrolijke foto's met mooi weer en lachende mensen.... 

Dat is natuurlijk niet zo, ik zie dat ook aan mijn eigen blog. De eindeloze file waar ik in terecht kwam, die ene leerling waar het niet zo goed mee gaat, dat lastige gesprek deze week, de fouten die ik deze week maakte in mijn communicatie, verdriet om de ziekte van een kennis, kortom de moeilijker momenten van het leven laat ik hierin meestal achterwege.

Ik las daar onlangs een artikel over. De neiging om jezelf positief te presenteren heeft al een naam in de psychologie, je kunt het Positieve - Zelfpresentatie-Voorkeur noemen. En waarom we dat doen? Omdat het effect hiervan voor ons mensen belangrijk is. Je kunt er waardering,  bewondering, beloning, goedkeuring of vriendschap door oproepen.
Of je wil je eigen zelfbeeld nog eens steviger en vooral positief neerzetten.
 
Social Media als een grote Happy show. Ik denk dat het goed is me daarvan bewust te zijn. En ook onze kinderen en jongeren te leren dat het echte leven ingewikkelder is dan de social media ons doen geloven.
 
Neemt niet weg dat ik gelukkig veel mooie momenten mee maak om hier te delen. Vandaag heb ik een uitje met de docenten van de Volksuniversiteit naar een golfbaan. Daarna Reünie van de 100 jarige Kalsbeekschool met hopelijk veel mooie ontmoetingen en vanavond een verjaardag bij een goede vriend. Dat mag ook best genoemd worden vind ik.
 

Geen opmerkingen: