zondag 18 juni 2017

Visuele Stilte

De net afgelopen 3 zomerse dagen was ik met een groep voor een Abdij weekend in Egmond. We waren hier met een afwisselend gezelschap, waardoor mooie gespreken ontstonden en er veel spirituele uitwisselingen plaats vonden. Gastenpater George vertelde over de Visuele Stilte van het kloosterleven en nam het Klooster ABC met ons door.
De inspiratie wandeling door de Egmondse Duinen had ik vorm gegeven met de kaartjes van het spel 'Samenspraak -Levenskaart' van de PKN, een fraai hulpmiddel om inhoudelijke gesprekken op gang te brengen. Het leven wordt in het spel verdeeld in 4 tijdperken, de Ontkiemers, 0-18 jaar, de Aarders, 18-40 jaar, de Vruchtdragers, 40-60 jaar en daarna de fase van de Loslaters. Bij elke Levensfase zijn passende Levensvragen opgesteld. Het spel is helaas niet meer te koop. Jammer want het heeft mij al zoveel mooie uitwisselingsmomenten opgeleverd!
 
 
 
 
 
   
 
Laat
mijn
gebed
mogen
stijgen
als
Wierook
omhoog 
tot
Uw
aanschijn
 
psalm
141
 
 






Het weekend leverde ook nog een Uitzoekvraag op: Wat doet de abdij van Egmond in het beroemde lied van Boudewijn de Groot, het Land van Maas en Waal. Ik ga het uitzoeken. De tekst is, zoals iedereen van 50+ mee kan zingen, als volgt:

Ik loop gearmd met een kater voorop
Daarachter twee konijnen met een trechter op hun kop
En dan de grote snoeshaan, die legt een glazen ei
Wanneer je 't schudt dan sneeuwt 't op de Egmondse abdij

Geen opmerkingen: