dinsdag 30 november 2021

Theoloog des Vaderlands

Voor het eerst is een monnik gekozen tot Theoloog des Vaderlands voor het komende jaar.
Het is de Benedictijn Thomas Quartier, ik  heb diverse boeken ('heilige woede') en artikelen van en over hem in mijn Benedictus-verzameling staan.

Ik ben benieuwd hoe hij deze functie-voor-1-jaar gaat vormgeven. Thomas durft echt wel iets te zeggen in zijn publicaties. Hij vindt zichzelf een Godzoeker.

Citaat uit het Nederlands Dagblad:

'Voor mij is het zoeken naar God de kern van de religie. Ik herken dat bij heel veel mensen, ook mensen die niet gelovig zijn. Als je mij dus vraagt: wie is God voor je?, heb ik daar geen antwoord op. Daarom is het niet zo gek dat ik in interviews vooral spreek over praktijken. Geloven is voor mij doen. Het zoeken naar God is iets universeels, wat bij mij wordt gestempeld door de christelijke traditie. Die heeft voor mij een enorme zeggingskracht en ik voel me er ook diep mee verbonden.’ 

Broeder Thomas is fan van Bob Dylan en maakt zelf ook muziek. 

(foto komt van het Nederlands Dagblad)


Geen opmerkingen: