donderdag 25 augustus 2022

Kinderbijbel


Ik ben opgegroeid met de kinderbijbel van Anne de Vries. Elke middag las mijn moeder bij het middageten ons een verhaal voor. Ik vond de verhalen prachtig maar de plaatjes vond ik eng, vooral die gekke koning Herodes. Mijn oudere zussen legden soms de bijbel al open bij Herodes ... jaja ik had het wel moeilijk hoor, soms, als klein bang ventje. Maar bij mijn moeder op school was het allemaal wel te doen.
Mijn eigen kinderen heb ik voorgelezen uit de boekjes van Kees de Kort. Knap hoe hij in simpele tekeningen een mooie sfeer wist te creëren rond die vaak zo ingewikkelde en gewelddadige  bijbelverhalen. De Kijkbijbel is een waardige opvolger geworden in Protestantse huizen van WG. v.d. Hulst en Anne de Vries. De teksten waren ook veel minder moralistisch en belerend. Populair om voor te lezen in mijn gezin was het boekje van de verlamde man. 

Deze week overleed Kees de Kort. Hij blijft voortleven in zijn prachtige werk.




Geen opmerkingen: