vrijdag 5 november 2010

Contemplatie

Morgen, zaterdag 6 november, begeef ik me naar abdij Sion in Diepenveen voor een studiedag met als thema 'contemplatie, pad naar vrede'. Een van mijn eerste kloosterervaringen heb ik in de zeventiger jaren opgedaan in deze abdij, misschien komen er wel wat herinneringen boven als ik er na zoveel jaar weer eens rondloop.
De studiedag bevat lezingen, maar vooral ook concrete oefeningen rond Lectio, Houding en Gebaar en Contemplatief Wandelen. Contemplatie kun je zien als het zoeken naar de diepe Stilte die in je woont. Dat zal best moeilijk worden na deze hectische week!

Update: hoewel contemplatie met zoveel mensen (ruim 100) best lastig is werd het wel een zinvolle dag met een mooie lezing over Iconen en een oefening in Lectio van psalm 84. Ik heb geleerd dat wandelen een vorm van 'ambulante meditatie' kan zijn en ook dat een icoon schilderen geen hobby is of kunst: het is een vorm van Bidden. Wie weet kan ik dat talent nog eens gaan ontwikkelen, want volgens de inleider kan iedereen het leren. De stiltewandeling ging door de zogenaamde Berceau van de kloostertuin, een door samengegroeide takken gevormde meditatieruimte in de natuur.

Geen opmerkingen: