maandag 1 november 2010

Mulisch Ontdekt de Hemel

Zondagmorgen.
Willy heeft gezinsdienst.
Ik keek naar een opname van Henri Nouwen, die zo fantastisch kan voordoen hoe je een preek of gepassioneerde toespraak moet houden. En dat bij Hour of Power!
Er werd zo tegen 11 uur een extra journaal aangekondigd.
Wie zal het zijn? De paus? Fidel Castro? Iets met Beatrix?
Jan Willem had het al op de PC gelezen: Harry Mulisch overleden. Internet weet soms al voor de gebeurtenis plaats vindt er een melding van te maken.
De paranormaliteit van de digitale snelweg.
Meteen barst het los in de media: wat vind jij z'n mooiste boek?
Op de HAVO las ik Archibald Strohalm. Als je gewend bent geweest aan Mulo boekjes van Godfried Bomans of Jan den Hartogh, dan begrijp je daar niets van.
Mijn favoriet is dan ook van latere tijd: Siegfried.
Maar 'De ontdekking van de Hemel' heb ik ook wel een paar keer gelezen.
En natuurlijk 'de Aanslag' waar we bij mijn theologie-opleiding ethische vraagstukken uit lieten opborrelen.
Hij was een groot schrijver/ filosoof. En niet al te bescheiden....." Ik ben de Grote Een"

Geen opmerkingen: