woensdag 10 november 2010

God op de Synode

Op de kerkelijke vergadering van de PKN kerken staat deze week 'God' op de agenda. Niet dat God zelf langs komt of het Woord krijgt denk ik, maar de aanwezige theologen en kerkbestuurders gaan over Hem in gesprek.
In mijn werk ben ik ook vaak in gesprek, over leerlingen, zonder dat ze er zelf bij zijn. En dat is toch meestal niet zo handig. Ik probeer dat meer en meer te voorkomen, maar 't lukt niet altijd. Een gesprekje vooraf met de betrokkene is dan wel het minste wat je kunt doen... en laten weten dat je over hem/haar in gesprek gaat, getuigt van transparantie en respect.
Maar dat zullen die kerkbestuurders van ons toch wel in acht nemen? Zeker als het om God zelf gaat. Het levert in elk geval in Trouw mooie artikelen en filosofische columns op van bijvoorbeeld Jacques Suurmond.
Ik beweer nog wel eens dat het zoeken naar God misschien wel boeiender is dan het uiteindelijk vinden. 'Maar altijd zoeken geeft ook wel veel onrust', zei iemand mij deze week. Ja dat klopt!
(God als architect afgebeeld, 12e eeuw)

Geen opmerkingen: