maandag 27 december 2010

Geluk

Geveld door een lichte kerstgriep heb ik extra tijd om de feestbijlagen van de krant goed te bestuderen. Het gaat opvallend vaak over ‘geluk’, maar dat is ook wel logisch in deze tijd van ‘Veel Geluk’ en ‘Gelukkig Nieuwjaar’. En omdat ik pas 60 euro won in de staatsloterij is het woord geluk-weliswaar-zonder-hoofdletter wel wat actueler geworden.
Van de in de kranten besproken geluksboeken heb ik er met een kortingsbon van bolpuntcom meteen maar 1 besteld. De Belg Leo Bormans beschrijft in dit boek hoe veel wetenschappers uit diverse landen door hem gevraagd zijn in zo’n 1000 woorden iets over hun onderzoek naar Geluk te zeggen. Het is een boek over positieve psychologie, dus niet zozeer over ‘geluk is dat de zon schijnt’, als wel ’geluk is dat ik tijd maak om een uurtje in de zon te gaan zitten’. Volgens de auteur heeft geluk te maken met je keuzes, dat geldt ook voor de keuze een positieve houding aan te nemen in plaats van in cynisme te schieten, of zoals Job Cohen deze week zei: een azijnpisser te worden.
Er is een causaal verband tussen optimisme en geluk.
In het boek wordt ook gefilosofeerd over de aangetoonde relatie tussen geloof en geluk: religie op zich maakt niet gelukkiger, wel bewuster.
De auteur wil de lezer niet informeren, maar infospireren. Hij zegt dan ook: kies een hoofdstuk en zie wat het met je doet. Zoals je volgens mij ook de bijbel zou moeten lezen.
Alleen al het voorwoord op internet maakt me erg nieuwsgierig. Tip van de auteur is het boek niet achter elkaar te lezen, maar zo nu en dan een stukje.
Nog een tip van deze Belg, om meteen 2 boeken te kopen - een voor jezelf en een om meteen weg te geven-, heb ik als Hollander natuurlijk niet opgevolgd.
Ik kan niet wachten tot de TNT wagen onze straat vol sneeuw komt binnenploegen om mij m’n bestelling af te leveren. Als er weer gestaakt wordt heb ik pech.

1 opmerking:

Frans van Dijke zei

Nou, om weer helemaal bij te komen moet je dan maar naar Hoeve 't Wienhoes. Daar hangt het geluk als druiventrossen aan de wijnranken. En je wordt er nog geholpen ook zelf te leren kiezen welke druif de gelukkige is jou van nieuwe energie te voorzien. http://www.gelukiseenkeuze.nl/