woensdag 29 december 2010

Artikel


Vandaag verscheen dit artikel over de Marokko reis in de Woerdense Courant:

Woerdenaren aan de start van de marathon van Marrakech
WOERDEN - Het begon niet eens zo heel serieus, maar dat werd het al spoedig. Zondag 30 januari loopt een groep Woerdenaren mee in de marathon van Marrakech.
‘‘We deden op de club (Runners Club Woerden) een rondje: waar ga jij lopen,’’ verhaalt Jan Uittenbroek. ‘‘De een ging zich voorbereiden op de marathon van Rotterdam, de ander op die van Eindhoven en toen kwam de vraag: wat ga jij doen, Jan? Zuid Marokko was mijn antwoord.
Als je dàt gaat doen, wil ik mee, kreeg ik als reactie en zo is het eigenlijk gaan rollen.’’
De Woerdenaar heeft intussen ruime ervaring in het organiseren van reizen naar verre bestemmingen. Hij was onder meer met groepen in Syrië en, al in 2006, Marokko. ‘‘In Marrakech heb ik een goede kennis wonen. Die ken ik nog van de reis van 2006. Ik heb contact met hem gezocht en hij zou het gaan regelen.’’
Dat viel uiteindelijk nogal tegen. Niet waar het de regelkunsten van de Marokkaanse kennis betrof, maar de prijs. ‘‘Het werd gewoon veel te duur,’’ aldus Uittenbroek.
Maar het idee om in Marrakech de marathon te gaan lopen, bleef knagen. ‘‘Ik ben nog eens met (clubgenoot) Jan Luidens gaan praten en toen was de conclusie dat we het toch maar moesten proberen.’’
Rondreis Het ei van Columbus bleek een rondreis door Marokko te zijn. ‘‘We vonden er één die de Koningssteden van Marokko aandeed en die net op de dag van de marathon in Marrakech zou zijn. Zo zou de reis een stuk betaalbaarder worden en toen zijn we weer gaan lobbyen om het project toch van de grond te krijgen.’’
Met succes, want intussen hebben 27 personen zich aangemeld voor de reis. Lopers en niet-lopers. Uittenbroek verwacht dat zo’n vijftien personen eind volgende maand daadwerkelijk vanuit Woerden aan de start verschijnen. ‘‘De rest gaat als supporter mee.’’
De marathon is in Marrakech een groots evenement, waar zo’n vier- tot vijfduizend deelnemers op af komen. Marokkanen zelf, maar ook lopers uit de andere landen in Afrika en zelfs uit Europa en Amerika. ‘‘Dolf Jansen, de cabaretier heeft ‘m ook gelopen en er een heel mooi verhaal over geschreven.’’
Vroeg beginnen De marathon van Marrakech wordt vroeg in het jaar en vroeg op de dag gehouden. ‘‘Je vertrekt al op acht uur ‘s ochtends, want anders wordt het te warm. De klimaatverschillen zijn er best groot. In de winter is het gemiddeld vijftien tot twintig graden, maar midden op de dag kan het behoorlijk warm zijn.’’
Voor Jan Luidens wordt het de dertigste marathon die hij loopt. Ook die andere RCW-veteraan, Willem van Baren, gaat mee, voor zijn 27-ste marathon.
Uittenbroek zelf is een ervaren loper, ‘‘maar ik heb maar één keer een halve marathon gelopen. Dat was in Utrecht. Ik wist niet dat ik dat kón. Ik ben niet zo van de lange afstanden.’’
Maar de tocht naar Marrakech laat hij zich niet afnemen. Het gaat hem daarbij niet alléén om het lopen zelf.
‘‘Marokko heeft in Nederland toch een beetje een naam gekregen en dat is niet terecht. Ik ben er een paar keer geweest en ik vind het een fantastisch land. De natuur is er prachtig en er zijn ongelooflijk aardige mensen. Deze reis biedt de deelnemers een ideale kans om dat eens zelf te ervaren. Dat is niet de reden geweest om deze reis te organiseren, maar de gedachte speelt wel mee.’’

De Woerdenaren zijn op 2 februari weer terug in Nederland.

Geen opmerkingen: