zaterdag 21 januari 2012

Zeilmeisje

Vandaag komt  zeilmeisje Laura Dekker aan op Sint Maarten. Daarmee eindigt haar veelbesproken zeiltocht om de wereld. Iedereen heeft zich hier vorig jaar zo'n beetje mee bemoeid. Mag zo'n jong meisje alleen zo'n tocht gaan ondernemen? Ze was toen ze startte 15 of 16. De kinderbescherming, de politiek, de onderwijsinspectie en alle media hebben zich wekenlang op de familie Dekker gestort. Ik had er een nogal genuanceerde mening over en dat kwam omdat ik in het eerste jaar waarin ik les gaf Laura's vader in de klas had. Het lukte me alleen maar om Dicky aan het lezen of rekenen te krijgen als ik hem beloofde dat hij daarna een zeilbootje mocht tekenen. En op de handenarbeidmiddag ontstonden op Dickies tafel de mooiste werkstukken, altijd bootjes. Ook Dick is al op jonge leeftijd gestopt met zijn schoolcarrière en is gaan varen. Hij kreeg zelfs een column in onze Woerdense Courant om zijn avonturen aan ons door te geven. Kortom, 'de appel valt niet ver van de boom'. Wel fijn natuurlijk dat Laura niet door Somalische piraten of hongerige haaien ontdekt is.....

Geen opmerkingen: