woensdag 4 januari 2012

Laacher See

2012 zal een jaar worden met een hoog 'einde der tijden' gehalte. De Maya kalender loopt ten einde, Nostradamus wordt geciteerd en er lopen nogal wat duistere sekteleiders rond met apokalyptische visies. De zon zal over-actief worden, de as van de aardbol zal draaien, asteroiden gaan op aarde vallen....
Europa zit sowieso al in een dip vanwege de Eurocrisis en dan is er een grote voedingsbodem voor dit soort nieuws. Deze week kwam daar ook het Borrelende Water in de Laacher See bij. Onder dit meer in Duitsland bevindt zich een enorme,  slapende vulkaan die 12.900 jaar geleden voor het laatst is uitgebarsten. En ja om de 12.000 jaar is die tot nu toe actief geworden dus het wordt wel weer eens tijd. En nu dus Borrels in het Laacher Seewater, ik heb ze al in diverse Youtube filmpjes gezien. Vorig jaar stond in het kerstnummer van Elsevier een artikel over de grootste bedreigingen voor  Europa en deze slapende vulkaan stond er toen ook al bij. Als die uitbarst dan is de ramp voor heel West Europa niet te overzien!
In 2008 heb ik met Willy nog langs de oever van deze grootse bedreiging gewandeld . We waren toen op bezoek in Abdij Maria Laach, een prachtig Benedictijns  klooster aan de liefelijke oever van deze boosaardige krater. In de tuin van het klooster staat een  engel, misschien wel een beschermengel voor het klooster, voor het geval dat de krater actief wordt. Maar dan werkt-ie waarschijnlijk ook wel voor de rest van West Europa. In het klooster heb ik toen foto's gemaakt van de beeldjes die een van de monniken maakte van Benedictus. Die grote oren zijn bewust zo geboetseerd: in de regel van Benedictus is goed luisteren (Obedientia) een basale grondhouding voor elke leidinggevende. Het eerste woord van de Benedictijnse regels is : Luister!
Ik weet  dat in 2008 de Laacher See ook al borrelde, dus ik maak me nog maar niet al te ongerust. Maar als ik achter Arnhem enorme rookpluimen en aswolken zie verschijnen is het toch wel verstandig ramen en deuren dicht te houden. En te hopen dat dan niet alleen die vulkaan werkt, maar ook die Engel.

Geen opmerkingen: