donderdag 25 oktober 2012

Jetlag

Komend weekend gaat de wintertijd in. Mijn lijf reageert daar altijd op door minstens een week van slag te zijn. De jaarlijkse eind-oktober jetlag.
Volgens de Libelle is er wel iets tegen te doen  zoals een felle lamp aandoen 's ochtends, kruidenthee drinken, geen alcohol nemen. Ik accepteer het gewoon als een gegeven dat m'n biologische klok even uit balans is en ik daarop reageer met vermoeidheid, beetje chagrijn en onrustig slapen. Vooral kinderen en avondmensen hebben er last van. Ik dus.
Een voordeel van de wintertijd is dat onze kerk zondag een half uur later begint. Willy vindt dat als ochtendmens waardeloos, vandaar dat zij regelmatig naar de half 10 kerk gaat. Nou ja, dan hebben we wat uit te wisselen op zondagmiddag.
M'n vader vertelde wel dat vroeger in ons dorp ook wat gerommeld werd met tijden. Veel plaatsen hanteerden een eigen tijdstelsel , dat was handig voor de melktijden van de koeien. Met de komst van bus- en trein dienstregelingen was het handiger om dit allemaal landelijk gelijk te trekken.
Nu nog het ezelsbruggetje dat ik mijn klas vroeger leerde: Voorjaar = klok Vooruit; of je wint-er-tijd mee, dus wintertijd.






Geen opmerkingen: