woensdag 10 oktober 2012

Passend Onderwijs

Deze week is na een zeer lang traject van onderhandelen, uitstellen, wijzigen en heroverwegen de Wet op Passend Onderwijs door de Eerste Kamer aangenomen. De Tweede Kamer was al eerder akkoord gegaan.
Dat betekent een grote stelselwijziging voor het Speciaal Onderwijs in Nederland de komende jaren. Op alle  niveaus en van basisschool tot middelbaar onderwijs heeft het gevolgen.
Voor mijn werk is dit ook een erg belangrijke stap. Doordat mijn sector (doof, slechthorend, taalproblematiek, autisme) een uitzonderingspositie heeft in deze wet, is er de komende jaren nog genoeg te doen. De dreigende ontslaggolf is van de baan. Het werk zal wel veranderen, maar zeker niet minder worden. Want leerlingen met extra hulpvragen zijn er heel veel en wij krijgen een budget om die hulp te blijven bieden. De school waar ik nu werk zal een instelling worden. De 'rugzak' leerlingen verdwijnen en we gaan light, medium of intensieve onderwijsarrangementen bieden. Zo iets.
Crisis wordt Kans, zegt mijn werkgever. En zo zie ik het ook.
Je kunt  de golven van verandering echt niet tegen houden. Maar je kunt wel leren surfen.


Geen opmerkingen: