woensdag 7 november 2012

Dankdag

Vanavond ga ik naar de kerk omdat het Dankdag is, voor Gewas en Arbeid. Een inmiddels vrij onbekende Calvinistische bijeenkomst.
Leerlingen die ik begeleid en op het Reformatorisch Onderwijs zitten, hebben deze dag vrij van school en kunnen zelfs 2 keer naar de kerk.
De krant die ik als proef abonnee tijdelijk lees, het Nederlands Dagblad, hield vandaag een pleidooi voor Dankdag. Het is goed om 1 keer per jaar stil te staan bij de goede en mooie dingen des levens en even niet te piekeren over de crisis, de zorgpremie,  je gezondheid of je baan na de volgende bezuinigingen.
Een rabbijn vertelde me eens hoe dankbaar hij God elke morgen is als hij  de koelkast open doet- 'zoveel voorraad'- en als hij daarna op de wc zit - 'alles werkt nog'. Dat vind ik wel een mooie visie op Gods zichtbare aanwezigheid.
Mijn vader sprak vroeger na elke avondmaaltijd een dankgebed uit. Zijn stem kreeg dan een andere toon. En hij sprak mysterieuze woorden uit  over 'nooddruft' , 'overvloed' , 'brood der smarte'. En over het vergankelijk leven waar we niet aan moesten blijven kleven. Ik begreep toen  niet zo goed waar het over ging, maar het gaf wel een grondhouding van dankbaarheid voor het Gewone  Alledaagse.

   

Geen opmerkingen: