zaterdag 24 november 2012

Jan de Bakker

Vanmorgen via 'uitzending gemist' gekeken naar de rapportage van vorige week zondag over de beroemdste Woerdenaar : Jan de Bakker. Hij was de eerst 'ketter' die op 26 jarige leeftijd om zijn geloof verbrand werd. Als ik mensen door Woerden rondleid ga ik natuurlijk het beroemde gebrandschilderde raam van deze Johannes Pistorius bekijken in de Petruskerk.  
Toen ik les gaf op de basisschool was het verhaal van Jan de Bakker een toppertje. Ik ging dan met mijn klas een Jan de Bakkerwandeling maken, langs de Lutherse schuilkerk, via de Petruskerk naar het kasteel van Woerden. Via een kennis bij de gemeente mocht ik dan soms met mijn klas een kijkje nemen in de cel van Jan. Toen was die kerker een goed bij het verhaal passend stinkend bouwval, nu is het een fraaie expositieruimte onderin ons stadskasteel.

Geen opmerkingen: