maandag 20 mei 2013

Pinksteren 2013

Op 1e Pinksterdag bezochten we de Pinksterdienst in de Kruiskerk te Woerden.
Wat ik daarvan meenam is deze liedtekst:

Zij zit als een vogel, broedend  op het water,
Onder haar de chaos van de eerste dag.
Zij zucht en zij zingt, moeder van de schepping
Wachtend op het woord totdat zij horen mag.

Zij zweeft als een vogel, zweeft boven de bergen
Zoekend naar een plaats onder de hemelboog
Zij rust in de schoot, wachtend op het wonder
Dat zich daar ontvouwt verborgen voor ons oog.

Zij danst in het vuur, schouwspel zonder weerga
Maakt de tongen los, taal en getuigenis
Bekeert, inspireert al wie naar haar luistert
Niets brengt haar tot zwijgen, vurig als zij is.

Want zij is de Geest, een met God in wezen
Gift van de verlosser aan zijn aardse bruid
De sleutel is zij, toegang tot de schriften
Vogel uit de hemel, witte vredesduif.

Gedichten moet je vaak lezen om er steeds meer in te horen. Mooi om de Geest van God te vergelijken met een vogel, broedend op het water. In alle  woestheid en leegte, te midden van de chaos is de Geest van God al aanwezig en zij broedt leven uit. Warmte. Schepping. Als een moedervogel, zo beschermt zo koestert God zijn schepping en schepselen.

Als ik langs onze Gamma fiets waar de GammaZwaan zit te broeden, zoals elk jaar rond deze tijd, dan illustreert dat voor mij deze Pinkstergedachte.

Op de 2e Pinksterdag hadden we onze jaarlijkse familiedag. In de boerderij in Driebruggen hebben we alle familieleden van de Uittenbroekkant weer ontmoet, lief en leed gedeeld, bijgepraat. En samen met Bash mijn inmiddels ook jaarlijkse Chinese hapjes bereid. Van nichtje Mirjam ontving ik zowaar de 'hoofdprijs' van het familie spel. Het is het nichtje dat ik gestimuleerd heb haar gedachten  in een blog te verwoorden. Zij is te vinden bij www.zinnigepraat.nl/blog/ . En schoonzus Heidi heeft inmiddels ook haar eigen website: www.zocrea.nl . Wie volgt in de familie?

Geen opmerkingen: