dinsdag 13 augustus 2013

Nachtwacht

Vandaag bezocht ik, met nog honderden bezoekers, het nieuwe Rijksmuseum in Amsterdam. De lange rij kon ik vermijden, omdat ik een Museumjaarkaart heb. Het is een museum waar ik met open mond van verwondering doorheen loop. Prachtig gerestaureerd. En dan die grijze achtergrondkleur waardoor die schilderijen zo mooi uitkomen, het is overigens vrijwel dezelfde kleur als ik uitgezocht heb voor deze blogspot..... Om types zoals ik te helpen op kleine dingen te letten heeft het Rijksmuseum bij veel objecten kaarten gemaakt met detail- informatie.
Natuurlijk zijn Rembrandt, Vermeer, Jan Steen, Frans Hals de hoogtepunten van het museum. Zij hangen terecht in de Eregalerij. Maar de 19e eeuw boeide mij eigenlijk nog meer. Zoals de 'Pinken van Mesdag'. In Woerden zijn 'pinken' jonge koeien, voor deze schilder van de Haagse School zijn het platte visserschuiten. Ik weet nog dat ik tijdens een schoolreisje op de lagere School naar Panorama Mesdag ben geweest in Den Haag, mijn eerste ervaring met echte schilderkunst.

Om bij te komen van  deze Culturele Overvloed, m'n broodje gegeten op een bankje in de Begijnhof.

Geen opmerkingen: