vrijdag 1 april 2011

1 April

Op 1 april vertelde ik mijn leerlingen in de klas altijd het verhaal van Den Briel. In plaats van een Bijbelse vertelling met Filistijnen of ander gespuis ging ik leuk wat Spanjaarden over de kling jagen. Ook Johanneke, Jan Willem en Willemijn vermaakte ik hiermee. Net voor het slapen gaan even in de sfeer van de 8o jarige oorlog zien te komen: Jan Coppelstock die in zijn veerbootje de Watergeuzen aan ziet komen... het stadsbestuur van Brielle dat de geuzen niet wil binnen laten.....het openrammen van de poort met een scheepsmast ...... de Spanjaarden die de stad al snel komen belegeren ...... de Watergeuzen die de stad met hun kleine kanonnen trachten te verdedigen.... de stad die driegt te bezwijken voor de Spaanse overmacht, maar dan Rochus Meeuwszoon, de stadstimmerman die in de gracht springt om een sluisje door te hakken.... de weilanden die onderlopen ... de Spanjaarden die ervandoor gaan.
Ja, ja op 1 april verloor Alva zijn bril! Ik ken het verhaal nog exact en weet ook nog wat ik er allemaal bij verzon. Dit jaar waren er weinig 1 aprilgrappen, maar deze vond ik wel erg leuk, de Bier-pad: www.bierpad.nl

Geen opmerkingen: