vrijdag 8 april 2011

De Afwas Doen in Rotterdam

Een record aantal inschrijvingen komende zondag in Rotterdam; de marathon en aanpalende activiteiten trekken steeds meer deelnemers. Ook ik heb me opgegeven. Voor 'de 10' dit keer. Waarom doen mensen dit? In plaats van lekker in de zon op het dakterras te zitten, of naar de kerk te gaan, kiezen voor 10 of 21 of 42 kilometer rennen? Het komt door onze behoefte aan zingeving en zelfreflectie zegt Gerard Nijboer vandaag in 'de Pers'. Het gaat niet meer om een betere tijd maar om lifestyle. De mens die door een krachtproef te doen dichter bij zichzelf wil komen. Psychiater Bakker noemt hardlopen een nieuwe vorm van bedevaart. 'We zoeken allemaal zelfkastijding, lijden en uiteindelijk verlossing'. Ik zie wel een mooie metafoor opdagen: het marathon-programmaboekje als de nieuwe Heidelberger Catechismus. Bakker: ' Hardlopen lijkt op afwassen: je hebt er geen zin in maar je bent na afloop blij dat alles opgeruimd is'. Ik doe maar een kort afwasje zondagochtend, maar 'k hoop dat het toch dit effect heeft.
UPDATE: het was een prachtige en zeer drukke loopdag in Rotterdam. Door al die drukte werd het vooral een langzame duurloop. Maar, zoals ik al schreef, het gaat er niet om wat je loopt, maar dat je loopt.
En dan: na het drama in Alphen-aan- de-Rijn loop ik wel anders in deze enorme mensenmassa's. Het is mijn trieste constatering van dit weekend!

Geen opmerkingen: