woensdag 20 april 2011

Brunch

In de kerk waar we 's zondags vaak zijn, de Kruiskerk in Woerden, zijn naast de kerkdiensten talloze overige activiteiten. Zo maakte ik verleden week een zaterdagmiddagexcursie naar het polderland achter Slot Zuilen. En hadden we zondagochtend een uitgebreide Palmpasenbrunch. Mensen die denken dat '' kerk" een saai uurtje op zondagmorgen is zou ons jaarlijkse programma geloof en cultuur eens moeten doorkijken. Daaruit blijkt dat kerk in deze tijd veel meer is dan luisteren, bidden, zingen. Naast het beleven van liturgie en omzien naar elkaar is er oog voor de wereld en de cultuur die voor een groot gedeelte voortgekomen is uit onze Christelijke wortels.
Tijdens de brunch heb ik weer even bij kunnen praten met onze vroegere predikant Paul Moet. Hij is een van de mensen die mij in de 80 en 90 er jaren in en bij de kerk heeft gehouden. Ook zondag hield hij weer zo'n prachtige beschouwing over de lijdenstijd en Pasen. Tijdens de brunch heb ik met Jitske de probleem in de gezondheidszorg en het onderwijs met elkaar vergeleken. We zagen veel overeenkomsten maar wisten het nog niet op te lossen. Ik ben voor het volgende programma van de genoemde werkgroep 'geloof en cultuur' 3 plannen aan het uitwerken:
- een reis van Damascus naar Jeruzalem. Het programma is inmiddels klaar maar de situatie in Syrië is zo onrustig dat we het nog maar niet gaan publiceren;
- een rondreis Israël met uitgebreid woestijnbezoek, voorjaar 2012, ook dit programma is klaar;
- een klooster weekend in Abtei Himmerod in de Eifel - Duitsland, daar ben ik nog mee bezig.

Geen opmerkingen: