vrijdag 28 december 2012

Herodes



Vandaag bezochten we met zus Nettie de altijd boeiende stad Utrecht. Op zoek naar de mooiste kerststal. En  die vonden we in de Dom kerk. Gewoon met de figuurzaag gemaakt en je kon even binnen stappen om met de herders en de wijzen het kindje te bewonderen. Het herinnerde me aan mijn handenarbeidlessen die ik in de Bernhard en later de Willem Alexanderschool in Woerden placht te geven. Eind november startte ik al met het project 'kerststal'. Met houtrestjes en plaatjes triplex werd er elke donderdagmiddag gezaagd, geschaafd, geschuurd en getimmerd. Figuurzaagvader Rinus zette de zaagjes in en loste andere technische probleempjes op. En ik kon dan ondertussen de kerstrapporten schrijven. "Toen was geluk, heel gewoon".



In de Dom-kerststal van vandaag komt ook Koning Herodes voor. Hij zit naast de stal chagrijnig te wezen over de vers geboren koning. Ik was vroeger erg bang voor Herodes omdat hij er in de kinderbijbel van  Anne de Vries bijzonder angstaanjagend uit zag. Moeder las elke middag na het eten een stukje uit  die kinderbijbel voor en m'n zussen legden dan soms de bladzijde met Herodes open op tafel.... Jantje reageerde daar natuurlijk op. Dat was mijn eerste weerbaarheidstraining.  De Dom-Herodes lijkt echt op die van de kinderbijbel. Ik vind hem nog steeds een engerd!

Geen opmerkingen: